16.9.2014

Vastuutonta vallakäyttöä

Olethan sinäkin lukenut sosiaalisesta mediasta erinäisiä kauheita juttuja, joita yksityishenkilöt paljastavat tapahtuneen. Taannoin kauhisteltiin poliisin piittaamattomuutta auton alle jäänyttä lemmikkieläintä kohtaan ja vähän aikaa sitten ihmeteltiin törkeää kunnianloukkausepisodia kahvilassa. Kumma, miten vastuuttomasti ihmiset tai yritykset käyttäytyvät.

Sosiaalinen media on kansan ääni. Sosiaalinen media on ennennäkemättömän jakamisen väline, jonka avulla tieto leviää metsäpalon nopeudella. On hyvä, että sosiaalista mediaa käytetään välineenä yhteiskunnan epäkohtien esiin nostamisessa.

Toisaalta, missä menee sosiaalisessa mediassa sallitun julkaisemisen raja?
Milloin ja millaiset julkaisut ovat liikaa?
Mitä kaikkea sosiaalisessa mediassa saa jakaa ja onko jotain, mistä kannattaisi vaieta?

Sosiaalinen media ja media ylipäänsä ovat mahtivallan välineitä. Julkaistu tieto on kaikkien näkyvissä, arvosteltavissa ja tulkittavissa. Oletko tullut ajatelleeksi, mitä kaikkea pahaa omasta mielestä harmittomalta tuntuva julkaisu voi saada aikaan, kun miljoonat yksityishenkilöt tekevät julkaisusta omat päätelmänsä?

Usein kriittisissä ja epäkohtia esiin nostavassa julkaisussa on kyse yksityishenkilön kokemasta vääryydestä. Henkilön, joka on ollut tilanteessa omien tunteidensa ja tulkintojensa kanssa. Monesti julkaisu on vielä kirjoitettu hieman liioitellen tai provosoivaksi.
 
Onko rehellisissä julkaisuissa aina totuus sellaisenaan?
Mitä mieltä tilanteen toinen osapuoli/osapuolet olisivat?
Onko heillä mahdollisuus kertoa oma mielipiteensä?

Taannoin törmäsin julkaisuun, jossa paljastettiin kuvan ja nimen kanssa henkilö, joka on tehnyt eläinsuojelurikkomuksia. Julkaisussa kehotettiin olemaan myymättä lemmikkejä henkilölle. Julkaisun tarkoitus oli todennäköisesti tarkoitettu hyväksi, mutta tulivatko julkaisijat ajatelleeksi, mitä julkaisu voi tarkoittaa paljastetulle henkilölle loppuelämän ajan?

Sosiaalisessa mediassa julkaiseminen on aina eettinen kysymys. Onko oikein aiheuttaa esimerkiksi potkut ja ammatinharjoittamiskielto sairaanhoitajalle, joka on yhden henkilön mielestä tehnyt hoitovirheen? Tai onko oikein, että yritys, josta joku on saanut huonoa palvelua, menettää kaikki asiakkaansa? Mitä jos kyse onkin ollut yksittäisestä virheestä, jota ei oltaisi toistettu?

Entä onko oikein tukea tykkäämällä, kommentoimalla ja jakamalla väitettä,
jonka ei voi edes tietää olevan totta?

Kuka on loppujen lopuksi vastuussa, kun sosiaalisessa mediassa julkaistu tieto
aiheuttaa vahinkoa jollekulle tai jollekin?
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti