10.9.2013

Ettei stressi leimahda

Minulla on ensimmäinen opiskelupäivä takana ja stressi uhkaa jo tulla. Huomaan oireiden paluun, koska olen taas tavallista huonommalla tuulella, oma uskoni haasteista selviytymiseen laskee ja en saa nukuttua kunnolla. Takana on siis todellakin vasta ensimmäinen opiskelupäivä...

Tällä kertaa aion opetella puolustautumaan. En halua antaa stressille valtaa. Kuten tuli, stressi on hyvä renki, mutta huono isäntä. Jos päästän stressin leimahtamaan, se valtaa koko arkeni.

Nyt aion opetella luopumaan niistä asioista, jotka eivät ole niin tärkeitä. Jos olen hamstrannut itselleni liikaa kursseja samalla ajalle, aion luopua niistä, mitkä voin käydä myöhemminkin.

Ainoa asia, mistä en aio tinkiä, on oma hyvinvointini. Haluan urheilla säännöllisesti, nukkua riittävästi, nähdä läheisiä ja kavereita, katsella Gossip Girliä telkkarista ja harjoitella uudestisyntynyttä harrastustani ompelua. Kun teen niitä asioita, joista saan voimaa, jaksan innostua rankemmistakin jaksoista.

Mitkä asiat sinun arjessasi ovat niitä, mistä voit luopua, jos stressi uhkaa
sytyttää palohälyttimet? Entä mistä et haluaisi luopua?

Välillä päätökset ovat kipeitä, sillä voimme joutua luopumaan sellaisestakin, mitä todella haluaisimme. Esimerkiksi minulle ajatus siitä, että luopuisin töistä opiskelun ohella, on todella ikävä. Mutta jos aikani uhkaa loppua kesken, minun on pakko valita, pidennänkö opiskeluaikaani vai lopetanko työni. Kannattaa kuitenkin muistaa, että päätös ei ole lopullinen. Se, mistä olet kerran luopunut, voi olla sinua vastassa tulevaisuudessa - oli se hyvä asia tai ei.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti