7.1.2014

En halua arvostella muiden virheitä tai käytöstä

Olet varmasti huomannut, että julkaisen tekstejä hyvin epäsäännöllisesti. Tämän vuoksi - lukijoiden toiveestakin - aion ilmoittaa Facebookissa aina, kun julkaisen uuden tekstin. Sillä tavalla tiedät helposti, jos meillä on tiedossa yhteinen ajatustenvaihtotuokio.

Joululomani aikana olen oppinut kolme asiaa, jotka liittyvät ihmissuhteisiin sekä onnellisuuteen.

  1. Jos toinen tekee virheen, minun ei pidä olla se, joka muistuttaa häntä siitä jatkuvasti. Riittää, kun enintään mainitsen virheestä ja esitän toiveen, ettei virheen tekijä toimisi jatkossa vastaavalla tavalla. Sen jälkeen on reilua jättää asia sikseen. En minäkään haluaisi, että minun virheistäni tehdään hirveä numero ja siitä muistuteltaisiin jatkuvasti.
  2. Minulla ei ole oikeutta olettaa, että toinen ihminen toimii aina juuri niin kuin minä haluaisin. Jos kaipaan toiselta jotain, voin pyytää sitä häneltä, mutta on toisen oma päätös, millä tavalla hän loppujen lopuksi toimii. Ei ole oikein syyttää toista jatkuvasti siitä, ettei hän osannut lukea ajatuksiani ja käyttäytyä juuri niin kuin olisin halunnut.
  3. Onnellisuus ja tyytyväisyys ovat asioita, jotka näkyvät ilman niiden todisteluakin. Tästä aiheesta aion julkaista joitain ajatuksia seuraavassa julkaisussa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti