9.3.2013

Fitnessvillitys

Kauneusihanteet ovat muuttuneet. Enää ei ihailla selvästi laihoja malleja (isäni mukaan kuivan kesän oravia), vaan nykyään huomio kiinnitetään Stadiumin ja H&M:n sporttimalleihin. Niihin, joiden hiestä kostunut iho korostaa juuri sopivasti hyvin muotoutuneiden lihasten rajoja.

Kauneusihanteiden muutos on aiheuttanut ainakin Suomessa melkoisen fitnessvillityksen. Enää ei katsota aamuteeveen jumppia, vaan jokainen harrastaa kuntosalia, kahvakuulailua, bodya, pumppia, corea, fitintervalia tai jotain muita fitnesslajeja, joiden nimiä en osaa kirjoittaa.

Kauneusihanteiden muutoksen siivellä myös elintarviketeollisuus on tehnyt melkoisen ryntäyksen fitnesspuolelle. Lisäravinteita, kuten erilaisia proteiinijauheita ja kreatiinia, myydään kuin kahvia tarjouspäivinä. Lisäksi ainakin elintarviketuottajat Valio ja Fazer ovat oivaltaneet treenituotteiden menekin. Maitohyllyissä ei koskaan ole paria useampaa proteiinirahkapurkkia jäljellä ja leipähyllyssä voi paahtoleivän sijasta valita palauttavat melkeinruisviipaleet. Fitness taitaa olla enemmän markkinoilla kuin koskaan ennen.

En tuomitse fitnessvillitystä - olenhan osallistunut siihen itsekin aloittamalla kahvakuulakurssin ja tilaamalla proteiinijauhetta Fitnesstukusta. Sitä paitsi urheilullinen vartalo on kauneusihanteena huomattavasti terveempi kuin se kuivan kesän orava.

Ongelmaksi muodostuu kuitenkin taas ihanteeseen ylireagoiminen. Kaikki eivät ymmärrä, että varsinkin naisena rasvattoman ja lihaksikkaan vartalon saavuttaminen on hyvin vaikeaa. Nyt olisi oiva hetki tajuta, että tavallisten ihmisten ei tarvitse näyttää sporttimalleilta ollakseen sopivia. Mallit tekevät täydellisen vartalon työkseen - meille muuta työtä tekeville vähän vähemmän täydellinen vartalo on ihan yhtä täydellinen.

Malli vaatteineen on H&M:n kevään kuvastosta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti