25.12.2012

Joulurauha

Joulu on rauhan aikaa. Siksi aion nyt tehdä synnintunnustuksen, joka antaa toivottavasti rauhan uhreilleni ja itselleni.

Olen ollut ilkeä ihminen. Olen ajatellut joistakin ihmisistä pahaa ja joissain tapauksissa en ole ollut kovin hyvä kätkemään sitä. Osaan olla ilkeä, törkeä, epäreilu ja alistava. Olen sanonut asioita, jotka olisi ollut syytä jättää sanomatta. Kaiken aikaa olen mielessäni tehnyt itsestäni uhrin. Kun minua kohdellaan kaltoin.

Olen pahoillani. Pyydän anteeksi kaikilta, joita olen satuttanut. Kaikilta, joille olen sanonut ikävästi tai joita olen kohdellut kaikkea muuta kuin arvostavalla tavalla. Ilkeä käytös muita ihmisiä kohtaan johtuu nimenomaan omasta epävarmuudesta, ei toisen huonoudesta.

Pyydän myös anteeksi itseltäni, koska muita satuttamalla olen satuttanut ennen kaikkea itseäni. Pyydä sinäkin anteeksi niiltä, joita olet kohdellut kaltoin. Sen jälkeen saat antaa itsellesikin anteeksi. Anteeksipyyntö on avain avoimempaan, aidompaan ja rakastavampaan ihmissuhteeseen.

Rauhallisia joulupyhiä!

Villalankatintti joulukukassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti