11.2.2013

Tee se hyvin tai... ota rennosti

Suosittu sanonta kuuluu, että tee se hyvin tai älä tee ollenkaan. Minut on kasvatettu ajattelemaan näin ja monia asioita tehtyäni tunnustan, että ohje on ollut enemmän kuin tarpeen. Tekemällä hyvin, olen saanut esimerkiksi erinomaiset paperit peruskoulusta ja lukiosta ja pääsin opiskelemaan sitä alaa, mitä halusin.

Kolikolla on kuitenkin kaksi puolta ja onhan hyvin tekemisestä täytynyt tulla minulle pieni pakkomielle. Olen ollut monissa asioissa ja olen edelleen joissakin perfektionisti. Pelkään epäonnistumista, joten haluan tehdä kerralla oikein. Tämä tarve on aiheuttanut monia turhan tuskaisia hetkiä. Esimerkiksi jokaisesta aineesta vähintään erittäin hyvän arvosanan saaminen on ollut välillä itkuista ja hikistä puuhaa.

Nyt ymmärrän, että sanonta ei tarkoita kaikkia elämän osa-alueita. Tärkeissä asioissa, kuten pääsykokeisiin lukemisissa ja työhakemusten kirjoittamisessa on kannattavaa tehdä kerralla kunnolla. Vähäpätöisemmissä asioissa, kuten vaikka koulussa jokaisessa aineessa hyvin pärjäämisen, voi sitten ottaa rennommin.

Tärkeät nyt täytyy tehdä kunnolla -asiat tunnistaa, kun ajattelee lopputulosta. Onko tekemisen tuloksena puhdas vessa vai mahdollisuus opiskella minua kiinnostavaa alaa?

Sanonta tee se hyvin tai älä tee ollenkaan voisikin päivitettynä olla: tee sinulle tärkeät asiat kunnolla ja opettele ottamaan rennommin niissä asioissa, jotka eivät oikeasti ole suuria.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti